بلاگ

رونمایی و جشن امضای “علو” و “پرخو”در حوزه هنری اصفهان

دو کتاب “علو” و “پرخو” با حضور نویسندگان آن محمد رضا آریان فر و شبنم غفاری حسینی در سالن سعدی حوزه هنری اصفهان رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، این دو کتاب در اولین برنامه “پاتوق کتاب” که در ساعت ۱۸ روز سه شنبه ۱۸ آبان ماه برگزار شد، با حضور اسماعیل حاجی علیان به عنوان مجری کارشناس این برنامه و با همکاری حوزه هنری استان اصفهان و روایت خانه در میان جمعی از علاقه مندان و  نویسندگان رونمایی شد.
محمدرضا آریان فر نویسنده کتاب “علو”در پاسخ به اینکه ایده نوشتن این رمان از کجا آمد؟ با اشاره به تولد خودش در محله کوتی شیخ  خرمشهر و نامگذاری توسط مادرش به اسم “علی” و صدازدن همسایگان عربش به نام “علو” گفت: ما تنها خانواده فارس زبان در آن منطقه بودیم و اسم من به چهار مدل صدا زده می شد، ما یک نوع فرهنگ واحد نداشتیم و من با خیلی از فرهنگ ها از جمله کرد،عرب،کولی، لر در آن منطقه آشنا شدم اینها سبب شناخت من از فرهنگ های مختلف و قومیت ها شد. من به شعر و نمایشنامه نویسی روی آوردم و از بسیاری از چیزهایی که دیده بودم و هیچ کدام آنها از ذهن من پاک نمی شود و بسیاری از جسدهایی که دیدم و آنها را خودم جمع کردم در خاطرات من مانده است و اینها مطالبی است که سال‌هاست با آن‌ها زندگی می‌کنم و تمامی آنها پایه درام من است.
او در پاسخ به اینکه جهان داستانیش بر پایه هویت ملی و بومی است واین چقدر اجازه خلاقیت به نویسنده می دهد گفت: نمایشنامه‌نویسی شاید سخت ترین نوع نوشتار است زیرا با جزئی ترین خصوصیات یک شخصیت مواجه هستیم، سالها ممارست در نوشتن در این حیطه به من یاد داده است وقتی سراغ آدم ها می روم باید به آن فرهنگ احاطه داشته باشم و یاد گرفته‌ام آدم‌های روایتم خودشان باید روایت کنند و رنج قلم فرسایی مرا به این نقطه رسانده که بعد از سالها کار در حوزه شعر و نمایشنامه نویسی باید در حوزه داستان نویسی چه کنم؟
افزود: این یک گوشه از خاطرات و تاریخ مملکت من است که نمی‌خواهم از یاد برود، خرمشهر جزئی از زندگی من است که اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشته است و تمامی مردم ایران باید این وقایع را بدانند.
آریان فر با اشاره به نامگذاری کتابهایش خاطر نشان کرد: سعی می‌کنم برخی از اسم ها را با ترکیب سازی و برساخته ایجاد کنم و برخی از اسامی نیز در فرهنگ من وجود داشته است که به آن وفادارم مثل “لیلو” که بر وزن سیلو است و یک نوع درخت خرما است.
دکتر مرثا صامتی به عنوان مهمان ویژه این برنامه در خصوص کتاب “پرخو”گفت: تشکر می کنم از خانم شبنم غفاری که این کتاب را نوشتند. نثر کتاب خیلی روان است و با مخاطب به خوبی ارتباط برقرار می کند و داستان زنی را بیان می کند که زن امروزی است و هم مادر و همسر و هم دختر و یک سمت اجتماعی دارد.
وی افزود:  نویسنده این کتاب جسارت خاصی در بیان موضوع روز داشته و نوآوری خاصی در پرداخت به این داستان داشته است و لایه‌های خیلی جالبی دارد که به زندگی گذشته شخصیت اصلی می پردازد و به نقشی که پدرش در پرورش او داشته است می پردازد.
مهمان این برنامه با اشاره به اینکه پردازش به این مسائل  نحوی سیاه است ولی در این کار و در پایان یک روزنه امید هست گفت: در این کتاب خواننده شاهد صحنه‌های احساسی خوبی است و نویسنده به شما اجازه می دهد تا با ناخودآگاه او آشنا شوید.
شبنم غفاری حسینی نویسنده کتاب “پرخو” در پاسخ به اینکه این کار چندمین نوشته اوست گفت: این اولین رمان من است قبل از آن داستان بلند،داستان کوتاه، مینیمال داشته‌ام و این هشتمین تجربه من است.
وی در خصوص انتخاب موضوع این کتاب گفت: سوژه این کتاب از یک خبر در دهه هشتاد آمد، یک نوع آمپول تقلبی که باعث نابینا شدن شده بود و این جرقه ی کتاب من بود، بحث امنیت قضایی در این کتاب زمان زیادی از من گرفت و برای من مهم بود که کار مستند باشد و تمام حرفهایی که زده شده پشتش تحقیق و سند است.
نویسنده این رمان در پاسخ به اینکه با جانبازان قطع نخاعی آشنایی دارد گفت: در کل خانواده اصلا جانباز نداریم ولی یکی از آشنایان قطع نخاع است و با مشکلات آنان آشنایی دارم و نوشتن کتاب را در میان کارهای روزمره ام انجام داده ام و نمی‌توانم بگویم دقیقا چقدر زمان از من برده است.
وی در خصوص اینکه اسم داستان چگونه شکل گرفت تصریح کرد: در تمام طول داستان با شخصیت‌هایی مواجه هستیم که مرتب حرص انجام می‌دهند در انتهای کار به این نتیجه رسیدم که اسم معادل حرص می‌خواهم و فرهنگ لغت این امکان را به من داد که به اسم پرخو برسم.
گفتنی است،کتاب علو در پاییز ۱۴۰۰ توسط حوزه هنری استان اصفهان منتشر شده و مولود جوانمرد ویراستار آن است و بابک صفری طراح جلد و محمد علی ناصحی صفحه آراست.
کتاب پرخو در ۱۲۸ صفحه در قطع رقعی توسط انتشارات شهید کاظمی در اواخر تابستان امسال روانه بازار کتاب شد.
برنامه بعدی “پاتوق کتاب” که در ساعت ۱۸ روز سه شنبه۲۵ آبان برگزار می شود به رونمایی دو کتاب “معبد گمشده” و “نگهبان ریتا” اختصاص دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *