بلاگ

این کتاب دایره المعارف فکری هنر است

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، استاد اصغر طاهرزاده ضمن توصیه به اهالی هنر و علاقه مندان برای خوانش این کتاب گفت: من ده روز هر روز ده ساعت این کتاب را مطالعه کردم و به نظرم رونمایی از چنین کتابی یک کار بزرگ است که می توانند برای یک اثر انجام دهند. این کتاب به ما می گوید باید به هنر برگردیم با شناخت از هنر و هنرمند.

وی با اشاره به نداشتن روح در برخی از کتابها تاکید کرد: برخی کتابها فقط جمع آوری مطالب است اما با شناختی که از احساس رسالتی که آقای امامی جمعه دارند می گویم این اثر دایره المعارف فکری در مورد هنر است.

وی تصریح کرد: ما در خصوص درک هنر خلاء داریم، هنرمندان ما هنر قدسی را نمی فهمند و مذهبیان ما هم هنر را درک نمی کنند. هنر از هست انسان طلوع می کند و زبان هستی است که آزاد است از هرگونه نمانیدن خود هستی.

این فیلسوف معاصر خاطرنشان کرد: نکته مهم این کتاب این است که انسان باید به نگاه عمیق زیبایی شناسی برسد.

وی با اشاره به اینکه یکی از قسمت های خوب کتاب بحث خیال است گفت: هنر ما را نسبت به اثر هنری به یگانگی می رساند و اگر بخواهیم به حیات هنری خود برگردیم نمی توانیم نسبت به هنری که ما را به شور می آورد غافل باشیم .

استاد طاهرزاده تصریح کرد: ما درونی داریم که باید به موجی وصل شود که همان دریای بیرونی هنر است، ما اینجا زمین گیر شده ایم و بود خود را دنبال نمی کنیم. شما همواره در دریای وجود هستید و انسان همواره خواهان رفتن به فراسوی خود است.

وی ادامه داد: عامل ارتباط با اثر هنری مثل موسیقی، ابنیه، نقاشی یا هر اثری این است که وقتی با اثر هنری مواجه می شوی به چه چیزی می اندیشی، اثر هنری درواقع مواجه با چیزی است که هنرمند را به این ورطه کشانده است. همچنین وقتی با اثر هنری روبرو می شوید با سعه وجودی خود روبرو شده اید و عالمی به رویتان گشوده می شود که فتوحی را با خود می آورد.

وی با اشاره به بخش هایی از کتاب که در مورد نیچه است گفت: نیچه معتقد است هنر آری گفتن به جهان است و زندگی را آشکار می کند و انسان آغوش خود را به روی زندگی باز می کند

این اندیشمند اسلامی افزود: هنرمند نگاهش به عالم از درون خویش است و عالم را از وجه زیبایی می بیند و می نگارد و باید برای هنرمندانی که جلوه حضور از آنان گرفته شده است غمگین بود.

وی اظهار داشت: امروزه مشکل ما مذهبیون این است که می خواهیم نمرده بمیریم، ما شور زندگی و حیات فعلی که باید با سعه وجود خود در آن باشیم گم کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه با تفکر فلسفی ملاصدرا می توان پرواز کرد گفت: یک زمانی می خواستید انقلاب کنید تا شاه برود اما اکنون افقی چون حاج قاسم سلیمانی روبرویتان است.

در پایان سخنان استاد طاهرزاده، جلسه ی پرسش و پاسخ در خصوص کتاب «شهود زیبایی و خلق اثر هنری» با حضور استاد محسن سلیمانی برگزار شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *